Wednesday 24 July 2013

14th Ramadhan & Nasi Goreng Serunding...

Salam semua...

Alhamdulillah Ramadhan kita telah sampai separuh jalan... Tinggal lagi 15 hari jer lagi untuk ditempuhi...

Semalam buat kesekiaan kalinya kami sekeluarga berbuka di rumah MIL.

Aper salahnyekan memeriahkan suasana berbuka bersama keluarga tersayang right!!!

In the same time gak sebenarnya En Hubby tertinggal his mobile phone kat rumah MIL kelmarin.

So automatic menjadi peluang buat kami sekeluarga berbuka bersama-sama.

Pagi semalam member office kumpul order nasi briyani. So aku pon tumpang sekaki order 2 briyani ayam dan 1 briyani kambing...

Since dah berbuka di rumah MIL aku bawak la turun sekali briyani tue untuk dinikmati bersama-sama.

While nenek kat rumah plak masak mi goreng dan kuih ketayap/dadar berintikan durian... Cume aku terlepas peluang nak makan kuih ketayap semalam gara-gara the Hafiizans buat huru-hara masa berbuka...

Ermmm...takpe la bukan rezeki aku untuk duduk lama-lama mengadap hidangan. Menguruskan anak-anak tue lebih penting.

Then balik jer rumah terus ajak the Hafiizans lepak tengok cartoon dulu dalam bilik aku. Tue pon after Hamzah manage to siapkan his homework awal...

Sahur pagi tadi plak seriously aku blur tak tau nak sediakan aper untuk En Hubby.

Hamzah & Hadie mudah jer, aku gorengkan nugget confirm diorang makan...

Bukak fridge nampak left-over nasi putih.

Terus teringat nak buat nasi goreng... tapi badan plak ade penyakit M nak potong bawang and dis-frost the perencah... 

Untuk memudahkan diri aku sendiri maka tercipta la nasi goreng serunding...

Rezeki sahur pagi tadi...
Memang sangat mudah disediakan and taste oklaa..not bad!!! 

Kalo nampak En Hubby makan sampai tambah 2 kali tue meaning sedap la kot... (suke hati jer aku assume, ntah-ntah terpakse makan sebab nak jage hati isteri tersayang...muahahahahaha)

Aper pon nasi goreng serunding tue obviously la rase serundingkan, cuma aku rase char die sket dan aku ade pecahkan telur sekali...so a bit different la rase die....

Jiom aku kongsikan resepi nasi goreng serunding aku... Tersangat la mudah sebab tak perlu nak potong-potong bawang..semua main campak jer...


Nasi Goreng Serunding
Nasi goreng serunding...

Bahan-bahan :

Nasi putih
Serunding daging/ayam
Telur
Minyak
Kicap cair atau garam

Cara membuatnya :

Panaskan sedikit minyak
Gorengkan telur secara hancur dan masukkan serunding dan nasi putih sebelum telur masak sepenuhnya
Gaul rata. Apabila semua bahan telah sebati dan telur masak, perasakan dengan kicap cair ataupun garam.
Gaul rata sekali lagi dan siap untuk dimakan....

*kalo ade mix vegi pon boleh ditambahkan waktu goreng telur tue...at least ade gak la sayurkan...macam aku pagi tadi memang kosong camtue jer... 

2 comments:

  1. hahaha ingatkan kak lea sorang je kena sindrom M di kala sahur.kak lea pun suka buat macam ni,masukkan sedikit cili kisar nak bagi lagi pedas.pecahkan telur..masukkan serunding..nak bagi color cantik masukkan kicap he3...selamat berpuasa ye ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekekekeke...ade gak ezan geng rupenyer...tp kirenyer kak lea rajin lebih sket dr ezan la coz akak ade gak nak tambah cili kisar...ezan mmg terus campak jer semua bahan...
      Selamat berpuasa too...

      Delete