Thursday 11 April 2013

Pengalaman Drive Di Dalam Banjir

Salam korang...

Semalam sure ramai yang tersangkut di office sebab hujan yang tersangat lebat kan!!!

Actually aku pon hampir terlibat sama dok kat office nak tunggu hujan reda sket.

Tapi 5 minutes before the hujan become lebat gegiler, En Hubby dah call bagitau die on the way to train station and "see you at LRT station ok!!!"

En Hubby letak jer the phone hujan semakin lebat... Alamak!!! camner nie!!
Trying to call him back unfortunately his mobile dah out of battery, call office dah tak berangkat...

Adoiiii...camner nie ek!!!!

Maka aku pon tawakkal jer lari ke kereta, pick-up Hannah kat nursery and drive to LRT station.

Baru sampai simpang tak jauh dari office aku, jalan dah banjir.....

Aku pon dengan slamber badak jer (tau la badan pon gemok macam badak) tukar gear 1 dan redah banjir tue...

Air memang dah tinggi paras pintu kancil aku dah...

Memula tue memang smooth jer la aku jalan blakang sebiji exora hitam nie.

Sekali tengah-tengah air paling dalam exora tue boleh plak tekan break!!!!!

O.M.G!!! Kancil aku hilang power!!!!

Aku nekad teruskan juga pemanduan sampai kat gigi air.....kanvil terus tersedak-sedak dan enjin mati.

Depan kancil tue dah ade 2 biji kete yang gagal dihidupkan semula enjinnya selepas meredah banjir tue... 

Adoii...time tue tangan aku dah menggeletar dan sejuk sebab cuak sangat.

Seriously aku dah berdoa macam-macam kat Allah moga dipermudahkan perjalanan aku masa tue.

Yerlaa..En Hubby sure menunggu aku kt LRT station. Nak call die plak tak bley...

Sambil berdoa, 3 kali aku cuba hidupkan enjin kancil semula.

Alhamdulillah kali ke 3 enjin hidup dan aku tekan minyak sampai rpm naik 5-6.

Maintain kat situ about 20seconds, terus masuk gear 1 dan aku meneruskan perjalanan.

Sampai kat LRT station memang btol En Hubby dah menanti sampai mengangkat tangan tunjuk depan kancil...

Adoi!!! aper lagi plak nie...

Rupanya.............. plat kete kancil telah hilang dihanyutkan banjir tadi....

Kancil aku tanpa plat depan dengan slamber meredah hujan terus pegi ambik Hamzah & Hadie.

Sampai sekolah Hamzah & Hadie plak, tetibe signal minyak hitam plak timbul kat kancil...

Alamak aper lagi nie... engin masuk air ker ek???

En Hubby dan mintak aku call mak dan adik stand-by to pick-up kiteorg kat memane kalo kancil break-down...

Alhamdulillah after 5km perjalanan, kancil kembali ke keadaan asal dan kami pon selamat sampai ke rumah.

Pagi nie plak aku drive gak kancil ke pejabat tanpa plat depan...dengan harapan nanti petang aku nak tengok kat tempat banjir semalam ade tak plat kete aku sangkut kat memaner....

Kalo tak aku letak la dulu plat kete pakai kertas sementara nak pegi buat plat kete baru...

Naper aku naik kancil jer??????? 

Sebab si merah telah kembali ke workshop untuk di cat...

Last week pakai si merah untuk seminggu selepas overhaul sebab nak kelik kelate...

Now pulangkan semula ke workshop untuk dicat....

Perggghhh.....phobia aku jalan dalam banjir semalam membuatkan tido malam aku tak lena.

Setiap 2 jam aku terjage macam terkejut camtue...

Adoiii....lemah semangat rupanye makcik nie!!!

Hari nie baru aku teringat, naper la aku tak ambik gambar banjir dan keadaan banjir semalam ek...

Tue menunjukkan betapa cuaknya aku menghadapi keadaan semalam....

Datang keje pagi nie plak, jantung aku berdegup laju lagi bila bilik meeting yang telah aku book 2 minggu sudah, suka hati orang lain take-over.

Dah la aku meeting dengan head-head department dari cawangan lain...

Ya Allah... moga aku dikurniakan tahap kesabaran yang lebih tinggi lagi...

4 comments:

  1. *lap peluh kt keyboard*

    Madi baca ponnn nek sasspenn.
    mule madi pon nk staybck jap setelkn keja, skali ujan lebat gilerr baik cabooot klu tak mst sangkut dlm bnjir hehehehe.
    itu pon sejam++ gak laa bleh smpai umah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang suspen giler made wehhh....
      setelah 2 hari berlalu hari nie baru berkesempatan pegi buat plat baru kancil..
      slamber semalam sehari kancil tak ber plat depan...

      Delete
  2. izan... aku pon sama.. meeting kt jalan chan sow lin ptg tu... ko tau ajer la kan jalan yg feberet yg selalu naik air.. nk2 time ujan lebat.. tawakal aje.. air dh naik.. redah ajer.. kalu tak lg lambat nk ambil husband aku...

    ReplyDelete