Monday 19 August 2013

Hari Raya Update?!?!?!

Salam korang...

Haaa...bukan takat dah berhabuk, dah start naik sawang blog aku nie jadinyer...

Sorry la yerr...tuan rumah bercuti raya sakan...sampai raya ke-12 baru naik office semula...

Sebenarnye ikut hati malas nak cuti panjang-panjang nie sebab tugasan kat office tue memang tengah banyak menanti...

Tapi biler dikenangkan Hamzah cuti sekolah, Hadie & Hannah pon taska & nursery tutup sampai 18 Ogos, nak tak nak mommy & daddy terpakse mencutikan diri demi untuk the Hafiizans....

Macam aku cerita malam raya aritue, tahun nie memang aku tak boleh nak kate beraya kat mane dulu.

Rumah mak aku ke rumah mertua aku, sebab malam raya yang dah consider hari raya tue aku berbuka rumah mak terus balik ke rumah mertua plak lepas tue.

Cuma pagi raya pertama jer aku mulakan dengan balik ke rumah mak, then balik ke Sungai Besar untuk melawat kubur abah sambil beraya di rumah abang ngah aku....

Malam tue plak aku terus singgah ke Kuala Selangor, kampung halaman aku untuk pergi ke rumah Mak Usu aku.

Time nie aku pegi dengan En Hubby & Hafiizans jer since Ucu buat open house  pada raya ke-2, adik-beradik aku yang lain akan datang beraya ke rumah ucu the next day...

Raya ke-2 aku plak di rumah mertua... Time nie semua sepupu En Hubby dari Singapore turun ke KL...

Memang meriah betul rumah mertua aku hari tue... Nenek plak siap masak briyani kambing dan udang...

Perghhh...semua orang makan menjilat jari!!!!

Petang raya ke-2 tue kami rushing balik ke rumah sebab dijangkakan the cousins akan singgah beraya ke rumah kami masa diorang on the way back to air port.

Fuuhhh...macam lipas kudung aku dengan En Hubby membersihkan rumah.

Alhamdulillah tetamu pertama kami untuk hari raya tahun ini adalah keluarga En Hubby...

Best sangat bile ade orang datang beraya dirumah... Since tuan rumah punyer ketupat, kuah kacang dan rendang tak sempat ambik kat rumah mak, maka aku hidangkan jer ayam bakar ayamas...

Nasib sempat singgah beli...takde la kami jamu tetamu dengan air bujang jer...

Pagi raya ketiga plak mak, nenek dan adik-beradik aku datang bertandang ke rumah aku...

1st time nenek aku menjejakkan kaki ke rumah aku dan sebagai cucu bertuah aku hidangkan roti canai kari ikan dari kedai mamak depan rumah tue jerr...ekekekeekekeke...

Dari rumah aku langsung kami semua berarak plak ke rumah adik bongsu aku kat Saujana Utama....

Duduk lepak kejap rumah die terus kami patah semula ke rumah dan end up semua tertido keletihan...

Petang tue kami pegi plak ke rumah mertua aku...

Kami lepak kat sane sampai malam....

Raya ke empat semua orang bangun lewat...siap-siap terus pegi lunch kat rumah kakak aku kat Port Klang. Time tue ade la small celebration untuk birthday-birthday girls bulan Ogos yang melibatkan mak, kakak, anak kakak dan cousin aku....tak buat aper pon..takat abang belikan sebiji cake jer...

Habis lunch aku terus ke rumah mertua semula...plan asal nak ajak MIL pegi makan kat fatty crab disamping En Hubby nak cari barang kat Pasar Malam Taman Megah.

Sekali sampai ke rumah MIL, rupenyer petang tue mereka ade tetamu dan aku plak dapat sms yang tak dirancang...

Adik-beradik aku plan nak berbbq kat rumah aku plak malam tue...

Dalam sms tue diorang dah pesan siap-siap kat aku yang aku hanya perlu menyediakan tempat bbq dan air minuman sahaja...

Barang lain termasuk makanan bbq diorang akan bawak malam tue...

After bincang dengan En Hubby, die pon setuju dan petang tue balik dari rumah MIL kami terus singgah ke BBQ King di Citta Mall untuk angkut sebiji bbq pit yang disponsor oleh mak aku... (slamber jer aku swipe credit card mak aku...muahahahahaha)

Bayangkan time tue dah pukul 7.30 malam, dan adik-beradik aku akan sampai rumah pukul 8 malam.

Memang macam lipas kudung aku dibuatnyer...

But alhamdulillah aku sempat sampai rumah dulu sebelum diorang semua tiba...

Memang malam tue walaupun aku sebagai tuan rumah, tapi segala urusan mencuci ayam, lamb, ikan, kerang semua di buat oleh adik beradik aku... aku tinggal masakkan mushroom soup instant & buat garlic bread jer...

Yang lelaki plak kat luar rumah menguruskan bbq pit...

Selamat habis ber bbq semua periuk belanga yang telah diguna pakai selamat dicuci oleh kakak & adik-adik aku... bak kate diorang..mak buyung jangan penat-penat sangat ok... lega aku...

En Hubby pon happy gak kat luar tue sebab abang-abang aku sebelum balik semuanya dah tolong bersihkan rumah aku kepada asal...

Basically rumah aku ala-ala menjadi tempat kejadian jer laa..tapi segala urusan dari preparation sampai mengemas di buat oleh adik-beradik aku yang lain... ekekekekekeke

Raya ke-5, En Hubby telah membawa aku dan the Hafiizans ke taman burung...

Happy bebudak tue kat sane...dok kat taman burung tue sampai pukul 4.45 petang dan kami terus ke rumah MIL lagi. Sebab Aunty En Hubby dari Singapore datang... 

Untungkan aku...sebab siket-siket balik rumah MIL dan mak aku... Dekat la katekan... ekekekekekeke....

Raya ke-6, aku balik ke rumah mak aku sebab petang tue abang aku akan balik semula ke Jakarta dan hari rabu nenek dan cousin aku akan balik ke Kelantan...

Petang tue plak kami kembali ke rumah MIL sampai la tengah malam sebab uncle En Hubby plak datang bertandang...

Sampai rumah time tue dekat pukul 12.30 malam, terus packing barang-barang anak bulus untuk dihantar ke rumah adik aku di Saujana Utama.

Kitorang terpakse meninggalkan anak-anak bulus di rumah adik aku since raya ke-7 tue kami akan bertolak ke rumah abang aku di Pontian...

Maka seperti yang dirancang, raya-7 kami bertolak ke Pontian.

Raya ke-8 kami masuk Singapore, beraya di rumah Aunty En Hubby.

Raya ke-9 kami bawak the Hafiizans & the cousins ke Legoland plak.

Raya ke-10 kami pegi ke majlis perkahwinan cousin En Hubby di Muar dan terus drive balik ke KL.

Ikut plan asal nak terus singgah rumah MIL sebab nak hantarkan barang yang dikirim, sekali Hannah buat onar dalam kereta tak jauh sari simpang KLIA.

Hannah tuang 1/2 botol 100plus atas car seat dan baju die, then biler aku rampas semula botol 100 plus tue die bantai nanges sampai muntah.

End-up kami terpakse divert dulu perjalanan kami dari straight ke rumah MIL dengan balik ke rumah dulu untuk overhaul anak dara dan kereta.

Biler dah selesai semua baru kami pegi ke rumah MIL dengan perut kosong...ekekekekeke

Nasib nenek dah goreng mee siap-siap. So dapat la akan dan En Hubby makan mee goreng while the Hafiizans plak kluar dinner dengan MIL & SIL aku...

Raya ke-11 iaitu semalam kami menghabiskan petang kami di Ikea untuk makan dan beli some item yang telah disenaraikan, pagi tue semua tido bangun lewat...ekekekekeke...

Malam tadi plak since cousin aku buat open house di Saujana Utama, maka kami pon bertandang la untuk dinner...

Balik rumah terus kerah the boys untuk tido sebab hari ni 1st day school after long holidays.

Maka itulah cerita raya aku untuk tahun 2013.

Seriously tahun nie aku memang malas pegang camera maka jiom layan gambar-gambar raya yang aku cilok dari FB adik aku...

Mahap la yer kalo gambar-gambar nie mostly belah family aku jer since aku cilok pon dari FB adik aku...

Maka mane nak wujud gambar sambutan raya belah En Hubby... alaa..gambar tue sekadar hiasan jer kan.. yang penting kemeriahan dan kegembiraan menyambut Syawal tetap di rasakan di kedua-dua belah pihak...

Jangan plak nanti ade suara-suara sumbang cakap aku asyik belahkan keluarga aku jer since banyak gambar dengan keluarga belah aku jer k!!! Seriously memang tahun nie En Hubby pon berjangkit pemalas pegang camera dengan aku...uhuhuhuhuhuhuhu... 
The Hafiizans 2013
Family aku di pagi raya

Mak & nenek...
With the cucus
The girls...

Family picture kat rumah abang ngah

Antara hidangan semasa ber bbq
Tukang bakar...

The kids dok dalam layan tv
Selamat Hari Raya Aidilfitri semua!!!!





No comments:

Post a Comment