Tuesday 16 July 2013

6th Ramadhan

Semalam 6th Ramadhan as aku crite kat previous entry kami pergi berbuka kat rumah mak...

Macam-macam lauk mak masak sampai aku kate nak beli kuih kat pasar Ramadhan pon mak tak bagi sebab takot banyak balance.

So semalam Hamzah & Hadie alhamdulillah masih mengekalkan puasa tanpa tertinggal walau sehari pon lagi...

Waktu aku sampai rumah mak dah pukul 6 lebih. Time tue mak dah siap masak semua lauk seorang diri...

Pergghhh...penuh gak meja lauk-pauk mak masak....

Ada sambal tahun kerang + bilis, sambal terung, ikan bakar, sambal petai, telur dadar, ikan masin, asam rebus telur ikan parang...aper lagi ek??? aku pon lupe sebab aku makan 2 jenis lauk jer pon semalam dalam banyak-banyak tue...

Aku makan sambal tahun kerang + bilis yang marvelous!!! then ratah ikan bakar with air asam!!!...

Perggghhhh...balik rumah semalam perut aku memang full sampai nak jalan pon dah tak larat...

Since dah terlalu penuh sangat makan semalam, sampai rumah terus termuntah!!! Nasib ade bawak balik bekal sambal tahun tue, so takde la aku rase kempunan sangat sebab time sahurnye aku bley makan lagi...ekekekekeke...

Sahur harini plak aku just masak nasi, panaskan sabal tahun kerang + bilis, ikan bakar air asam dan aku goreng drummet jer for the boys...

But Hamzah taknak makan nasi, so  die habiskan left-over roti kirai yang bawak balik dari rumah MIL kelmarin.

Mungkin korang tertanya-tanya gak ape bende sambal tahun tue kan???

Actually sambal tahun tue takde la rupe bentuk macam sambal pon...more to macam masak lemak sket rupe die.

Mak aku belajar masak sambal tahun nie dari orang jawa di Sungai Besar dulu.

Selain daripada kerang, biasanya diorang akan buat sambal tahun menggunakan kulit lembu, pedal ayam...aper lagi ek???..basically aper-aper bahan yang tahan untuk dimasak lama dan tak hancur laaa...

Bahan-bahan nak masak sambal tahun tue pon tak susah...

Hanya memerlukan sedikit bawang merah & putih, lengkuas yang sangat banyak, cili api sebiji-sebiji yang sangat banyak, santan dan aper-aper bahan yang korang nak letak macam kerang ke, ikan bilis ker, kulit lembu ke, pedal ayam ker....

Masukkan semua dalam periuk dan masak...

SIL aku yang orang jawa cakap, diorang panggil sambal tahun sebab lauk tue boleh dipanaskan banyak kali dan akan bertambah sedap rasanya...

En Hubby pon first time makan lepas kawen dengan aku... Yelaaa..dulu kami sefamily duduk di Sungai Besar. So banyak gak makanan orang jawa sana yang kami makan since kejiranan kami dulu memang ramai orang jawa...

Okla korang, kejap lagi aku kene chair meeting plak since boss cuti... Till then... Selamat berpuasa...

No comments:

Post a Comment