Monday 15 July 2013

Ikan Tenggiri Pindang

Ingat tak aku ade masak ikan tenggiri pindang untuk sahur aritue...

Actually lauk nie memang sangat simple dan merupakan salah satu lauk wajib aku dalam pantang...

Mungkin lain orang, lain cara penyediaannya.

Tapi ini adalah cara penyediaan ikan pindang yang diajar oleh mak aku since aku kecik lagi...

To me dah cukup sedap la tue...

Jiom kite semak camner nak masak ikan pindang style keluarga aku...

Tapi nie aku sharekan resipi seketul ekor ikan tenggiri jer la ek...nak tambah volum tue pandai-pandai la korang adjust the bahan.

Ikan Tenggiri Pindang

Bahan-bahannya :

Seketul ekor ikan tenggiri (boleh digantikan dengna ikan lain macam ikan kembung ker, ikan tauhu ker, etc.)

Setengah biji bawang besar

2 ulas bawang putih

3 inchi halia

Sedikit serbuk kunyit (kalo ade kunyit hidup is the best)

Sekeping asam gelugor

Air & garam secukup rasa


Cara membuatnya :

Masukkan semua bahan kedalam periuk.

Hidupkan api dan dibiar sehingga mendidih & ikan masak.

Tutupkan api dan dihidangkan.


Senang tak??? semua main campak dah rebus jer...ekekekekekeke

Selamat mencuba!!! 

2 comments:

  1. Salam Ezan. Selamat berpuasa. Mmg senang nak masak ikan pindang ni. Cara u masak sama cam kak Ezah masak. Satukan semua bahan dalam periuk. Rebus. Kalau suka masam kuahnya. letak lebih asam keping. Ok selamat berbuka.
    p/s : Kak Ezah suka ikan pelaling.Lembut isinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak ezah!!!...mudah tapi sedapkan ikan pindang nie...ekekekekeke...Selamat berbuka juga petang nanti!!!

      Delete