Monday 21 October 2013

Smoked Salmon & Spinach Quiche Recipe...

Haaa.. puas dah menikmati gambar quiche aku????

Well semuanya telah selamat masuk perut kami semua...ekekekekeke...

Mulanya takot gak aku nak buat besar camnie sebab takot the Hafiizans taknak makan biler nampak all the spinach dalam the quiche.

Tapi biler aku sebut jer takde langsung rase sayur tue and mostly rase smoked salmon and cheese sahaja terus laju jer diorg makan.

Hamzah malam tu tak makan pon sebab dah tertido. Tapi since ade banyak left-over dinner tue aku simpan dalam fridge.

Bangun pagi terus kelaparan. Bayangkan 1/4 quiche tue Hamzah makan sorang. Then portion untuk daddy and aku punyer pon Hamzah sebat. Balance adik-adik die pon Hamzah habiskan. End up aku rase Hamzah makan almost 1/2 of the quiche.

Nasib ade stock frozen chicken pie dalam freezer so En Hubby breakfast makan chicken pie sebab 1/2 of the quiche habis lenyap pagi tue gak.

Jiom kite tengok recepi quiche yang sebenarnya sangat mudah.

Well aku tak ikut exactly mane-mane recepi sebenarnya. Ikut sedap tekak jer tau!!!

Smoked Salmon & Spinach Quiche 

Bahan-bahannya :

2 keping flexi pastry (aku pakai brand Kawanku)

1 kotak kecil thick cream
100 gram spinach (aku beli new zealand spinach yang dah ready washed)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 pack smoked salmon
1 cawan grated cheddar cheese
1/4 cawan parmesan cheese
5 biji telur
1 sudu kecil lada hitam

Cara-cara membuatnya :

  1. Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga layu dan masukkan daun spinach.
  2. Setelah daun spinach agak masak sedikit padamkan api dan ketepikan.
  3. Di dalam dulang pie masukkan kulit pastry.
  4. Campurkan thick cream dan telur.
  5. Kemudian masukkan spinch tadi, smoked salmon yang telah dicarik sedikit, 1/2 cawan cheddar cheese, 1/4 cawan parmesan cheese dan lada hitam kedalam campuran thick cream dan telur tadi.
  6. Gaul rata semua bahan tadi dan tuang kedalam dulang pie.
  7. Taburkan baki cheddar cheese keatas adunan dan bakar selama 45 minit.
  8. Setelah siap, bolehlah di hidangkan.

Selamat mencuba!!!! 


 
 

2 comments:

  1. ah senangnya.. bagus sebab since menu kitorang jarang ada sayur sekarang ni.

    kak izan, kalau guna bayam biasa tu boleh tak? sebab lots of western recipe guna spinach. so wonder gak la, bayam malaysia boleh ke guna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jer yang...kita yang buat die...
      Selain spinach boleh replace dengan other vege like broccoli ker...
      Boleh versatile kan recipe ni. Smoked slamon tue boleh gak ganti dengan isi ayam or daging gak...
      Bak kate Hamzah anak akak.. "I love this PIE!!!!" ekekekekekeke..

      Delete