Thursday 4 April 2013

Cili Jeruk

FYI, anak-anak aku semuanya tak makan pedas especially Hamzah & Hadie.

Hannah yang baby tue bley la tahan sket pedas selepas beberapa incident mommy die tersuap Hannah dengan tangan bekas cili api...uhuhuhuhuhu

Jadi most of masakan aku kat rumah memang semuanya tak pedas.

Nasib En Hubby pon jenis tak kisah pasal pedas or tidak.

Tapi sekali sekala tekak nie nak gak makan pedas kan??

Biasanya aku akan bantai makan sambal or masakan bercili kat rumah MIL or mak aku (mak aku kuat pedas ooo... name jer cina, tapi mak aku telah dimelayukan oleh arwah abah) ekekekekeke..

Semalam balik keje singgah Jaya Grocer Warehouse kat Plaza Jelutong nak beli groceries. Ternampak plak lada hijau cantek-cantek belaka.

Terus timbul idea untuk buat stok jeruk cili kat rumah since cuka yang dah beli berzaman tue tak pakai-pakai pon lagi.

So aper lagi, balik rumah semalam sambil masakkan chicken porridge untuk anak-anak dinner disamping wakil Coway datang service water dispenser aku, aku pon menjalankan projek CILI JERUK.

Bahan-bahan :
  • Lada hijau 
  • Gula 
  • Cuka 
  • Botol kaca (elakkan penggunaan botol plastik kerana plastik akan react dengan cuka)





Cara membuatnya :
  • Basuh lada hijau dan keringkan (pastikan betul-betul kering bagi menjamin ketahanan jeruk tersebut)
  • Potong lada hijau tersebut dan dimasukkan ke dalam botol kaca
  • Masukkan gula


    Masukkan cuka sehingga semua lada hijau tenggelam dan tutup botol tersebut
  • Biarkan untuk beberapa jam
  • Sedia untuk dimakan bersama mee atau nasi kegemaran anda.

2 comments:

  1. hurm fav saya jugak ni nak2 lagi makan kuey tiow grg lalalala...atok saya rjn buat cili jeruk.mmg best ^^

    ReplyDelete