Thursday 2 January 2014

Tips Mencuci Kasut Sekolah Anak

Salam,

1st entry for 2014...

Maaf la buat masa nie kesihatan mak buyung agak merudum... Al-maklumla sekarang nie hanya menanti tiba saat dan masanya sahaja.

Aper pon rasenyer masih tak terlewat lagi untuk aku ucapkan Happy New Year kepada reader rumahbatamerah.

Orait since harini first day persekolahan anak-anak. aku nak sharekan sedikit tips mencuci kasut sekolah anak yang aku amalkan selama ini.

Tapi tips ini hanya terpakai untuk kasut sekolah canvas la ek... kalo kasut sekolah pvc tak perlu la kot.



Well, mulai tahun nie Hadie pon telah memulakan prasekolah di sekolah Hamzah.

Meaning every week sekarang ni ade 2 pasang kasut yg perlu aku cuci everyweek.

Tips yang aku gunakan sangat mudah iaitu dengan menyapu 2 layer kapur kasut.

Faham-faham jer la budak laki nie kan..kasut sekolah diorg sehari jer dah hitam legam.

Biler nak mencucinya pastu sukar kan!!!

Tapi since aku apply 2 layer kapur kasut kat kasut sekolah Hamzah last year....alhamdulillah sangat mudah aku cuci kasut sekolah die sebab segala kotoran sebenarnya hanya melekat pada kapur kasut jer...

Aku hanye perlu merendam seketika kasut sekolah die bagi kapur kasut tue kembang dan memberusnya sedikit sahaja.

Untuk apply 2 layer tue plak sebenarnya takde la renyah sangat.

Right after cuci terus kapurkan 1 layer...then biarkan untuk beberapa jam.
Setelah kasut hampir kering, kite sapukan lagi 1 layer kapur...

Biasa kalo kapur dah tebal-tebal tue normal la kot kalo dengar anak complaint kasut die keras nak pakai pagi isnin tue.

Tapi bende tu kejap jer...di start jer pakai few minutes the kasut akan ok semula.

So aku rase tue jer kot tips mencuci kasut sekolah yang aku amalkan buat masa ini.

Awal-awal tahun lepas dulu Hamzah pakai kasut sekolah pvc, tapi after everymonth aku terpakse belikan kasut baru sebab kasut pvc die mudah pecah terus aku bertukar ke kasut fully canvas.

So far alhamdulillah ok dan tahan lama....

Okla mak buyung nak siapkan dulu keje-keje kat office nie.

Doakan aku dan baby selamat yer... semoga Allah permudahkan urusan aku nanti...

No comments:

Post a Comment