Monday 29 July 2013

17, 18 & 19 Ramadhan...

Salam korang...

Haaaa....aku lambakkan 3 hari punyer entry kali nie.

Semuanya gara-gara badan yang lemau sepanjang weekend.

We start with 17 Ramadhan bersamaan dengan hari Nuzul Quran.

Since kami sekeluarga kerja dan sekolah di Kuala Lumpur, maka Jumaat lepas kami sekeluarga tidak bercuti...

Balik kerja ingat nak berbuka puasa kat rumah jer... Tiba-tiba on the way balik rumah mak plak call ajak berbuka di rumah die.

Terus En Hubby kate ok...Sebelum sampai rumah mak kami singgah dulu pasar ramadhan Setia Alam.

Hajat dihati nak cari murtabak jer...al-maklumlah puasa kali ni aku tak rase lagi walau sepotong murtabak....

Rase macam tak lengkap ramadhan aku kalo tak berbuka dengan murtabak walau sekali pon jadilah...

Maka jumaat lepas kami beli murtabak, honey chicken wing, putu piring, balls (Hamzah & Hadie punyer), tau foo fah (Hamzah punyer) and char kuew teow (Hadie punyer).

Ikutkan mak memang tak bagi beli any food from pasar ramadhan sebab takut tak habis dan membazir. Tapi since mak buyung nie teringin nak makan murtabak maka En Hubby turutkan gak laaa...

Sampai rumah mak rupenyer mak dah sediakan nasi lemak (favorite Hamzah), lauk-lauk sampingan dan mee goreng (yang terlebih masin...muahahahahaha).

After berbuka terus pack makanan sket untuk sahur dan kami balik rumah...

So sahur subuh tue Hamzah & Hadie makan mac & cheese (again???? dah tue fav diorang), while aku dengan En Hubby makan nasi lemak, sambal udang, daging goreng dan tauhu goreng which yang aku tapau dari rumah mak....

18 Ramadhan buat pertama kalinya aku berkesempatan untuk masak sendiri juada iftar kami...

Aku masak baked carbonara dan puding sagu... Air plak aku sediakan sirap selasih jer since Hamzah suke sangat minum sirap selasih.
Baked carbonara


Santapan iftar


Hamzah loves it so much...

Puding sagu


Lepas berbuka terus kami bersiap untuk pergi ke majlis tahlil arwah Iskandar di Taman Melawati.

Biler dah jumpe geng-geng Masdutch tue banyak la plak topic nak diborakkan. So kami sambung borak plak kat kedai mamak sampai pukul 1.15a.m.

Perghhhh...sampai rumah dekat pukl 2a.m tue...Disebabkan takot terlajak tak bangun sahur maka aku pon menahan mata dari tertido dengan melayan cerita Skyfall.

Pukul 4a.m terus turun dapur panaskan semula pasta dan kejutkan En Hubby, Hamzah & Hadie untuk bersahur.

Since hari ahad, lepas subuh terus aku bergolek tido....

Pukul 12.30 En Hubby dah bunyikan siren suruh semua orang mandi dan bersiap...

Rupenyer die nak bawak the Hafiizans pegi tengok movie!!!
Hannah berangan main the game

Hadie pon same...

Hamzah trying his luck while Hadie & Hannah bagi moral support

While waiting for the movie...
Maka kami pon pergi la ke Setia City Mall untuk menonton cerita Turbo.

Movie nie dah lama Hamzah & Hadie nantikan... Everyweek tanye daddy die dah keluar ke blom...

Well boleh dikatekan cerita TUrbo tue memang 100% sesuai dengan kanak-kanak.

Sampaikan at 1 stage aku boleh terlelap...uhuhuhuhuhuh...

Habis tengok movie En Hubby decided to berbuka di rumah MIL plak...

So on the way to rumah MIL aku singgah pasar ramadhan TTDI kejap tapau popiah basah yang dipesan nenek, apam beras kegemaran aku dan the Hafiizans dan kuih cuping telinga yang menjadi kegemaran En Hubby.

Masuk jer pintu rumah MIL semerbak bau masakan dari dapur...

Wahhhh... MIL masak asam pedas ikan dan ikan bakar petai la semalam!!!!

Turn nenek untuk rest plak nampaknyer kali nie...

Dah dekat waktu berbuka plak, En Hubby keluar pegi belikan KCF for the Hafiizans since dah janji dari awal lagi...

Siap makan semua terus bergerak untuk balik ke rumah.

On the way balik tetibe Hamzah request nak sahur nasi goreng cina... Alamakkk.... nasi putih tak masak lagi kat rumah.

Satu kerja plak aku nak masak dulu nasi then baru boleh goreng the nasi. 

Mata aku memang dah tak larat buka time tue. Maka En Hubby singgah Damansara Uptown untuk tapau nasi goreng cina, char kuew teow dan tang hoon goreng dari gerai Tony (favorite gerai kami die Damansara Uptown dari zaman student dulu).

Sahur hari nie memang sah-sah la kami semua makan makanan yang dah ditapau disiap dari uptown... Senang keje makcik...

Ikutkan pagi nie mata aku berat betol nak bangun pagi...tapi mengenangkan Hamzah & Hadie yang berpuasa and hari ni Isnin dikuatiri jalan akan jam giler... Aku paksa gak diri bangun...

Tapi sepanjang perjalanan hantar the Hafiizans ke sekolah masing-masing sampai la ke office aku memang aku membuta jer la sepanjang jalan....

Nasib En Hubby tetap gagah drive the car...ekekekekkeekekeke... 

No comments:

Post a Comment