Monday 15 April 2013

Adakah False Alarm???

Selamat hari Isnin yang membiru.... (terminologi baru untuk monday blues nampaknyer) 

Rasenyer untuk ibu-ibu yang breastfeed anak diorg pernah kot menghadapi masalah nie...

Termasuk la aku nie haaa...

Actually aku tergolong daripada orang yang lewat datang bulan biler fully breastfeed anak.

Time Hamzah dulu, die umur 11months baru aku start period semula.

Time Hadie & Hannah plak, 15months umur diorang baru En P datang menjelma.

Tapi biase la...selagi aku bf anak-anak aku, selagi tue la En P aku come and go ikut suke hati die...

Cycle tue kurang tepat la kirenyer...

Tapi bulan nie aku dah suspend giler biler cik P datang terlalu lewat.

En Hubby dah kenyit-kenyit mata ajak beli tester!!!!

Oh noooo!!! Bukan hendak menolak rezeki...

Kalo ade tue alhamdulillah la kan...

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii......... adoiiii...phobia hi-blood pressure waktu pregnantkan Hannah dulu masih bersisa kat hati nie.

Sepanjang preganantkan Hannah dulu, aku kene hi-blood pressure.

Dok la makan ubat hi-bp everyday sebab doktor worry about size baby yang agak kecik dari normal.

Yelaaa...bile ibu hi-bp, anak dalam kandungan akan stress and bekalan darah ke baby akan kurang jika pressure tidak terkawal.

Disebabkan hi-bp aku yang taknak turun time tue, so doktor terpakse decided untuk induce baby keluar whenever berat baby estimated more than 2.5kg.

Time tue memang aku selalu la menangis everytime balik jumpe doktor sebab takot anything bad happen to baby dalam perut tue.

Maka on 36weeks Hannah telah selamat dilahirkan dengan berat 2.5kg secara induce dan epidural...

Fuhhh....induce tue 2nd experience aku coz time Hamzah pon aku di induce gak buat end up kene ceaser. Tapi epidural tue 1st experience aku...giler tak selesa!!!

Seriously aku prefer bersalin normal tanpa bantuan epidural. Tapi atas nasihat doktor mengenangkan bp aku yang takmo turun-turun tue...terpaksa la ambik gak epidural sebab nak elakkan daripada bp aku terus mencanak naik sebab menahan kesakitan kene induce.

Well aku bebtol respect dengan gyne aku nie. Tak pernah pon sebut pasal nak ceaser dengan aku.

Sedaya upaya die usaha untuk aku bersalin normal. Rasenyer kalo doktor lain dah lama akan bagi option untuk ceaser jer kot biler dalam keadaan macam aku tue...

Lepas Hannah lahir terus lupa kejap kejadian hi-bp, kene induce and epidural...

Tapi biler En P dah datang lewat sangat nie....terus teringat balik semuanyaa....

Adakah aku perlu menghadapi semua itu semula??????????????

Jeng..jeng...jeng...... ayat suspend!!!

Semalam balik dari rumah mak terus aku tersenyum lebar after keluar toilet...

Ermmm.....aper reaction En Hubby ek?????

^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
En Hubby  terus sound aku biler aku excited bagitau En P dah datang berkunjung tiba!!! :(

Alamakkkkk....salah ker aku??? Well, kalo ade bukan aku nak menolak rezeki.

Kalo ade alhamdulillah.... tapi since negetif tue bley la Hannah jadi my little princess forever!!!

Ekekekekekekekekekekeke....

Welcome En P...Walaupon kehadiran anda selama seminggu membuatkan aku tidak selesa, tapi kehadiran mu tetap ku nantikan....




 

2 comments:

  1. Salam,
    en. P nie kalo dtng asyik emo je n asik nk marah2 je tp kalo x dtng pn mcm tu jgk plus nerves smacam. ;) TQ

    ReplyDelete